Kle dere i kjærlighet

Kjærlighet fra Gud

Vi ser, leser og hører mye om ondskap og onde handlinger, om hat og hevn, om overgrep på barn og grusomme gjerninger, om vold og drap. I denne situasjonen kjenner jeg et sterkt behov for å lese om å elske hverandre. Her løfter jeg fram noen ord fra Bibelen som jeg vil tenke på og kle meg i. Slår vi opp i Bibelen, finner vi mange flere henvisninger til ord om kjærlighet.

3 Mos19,18 Du skal ikke ta hevn og ikke bære nag til landsmennene dine, men du skal elske din neste som deg selv. Jeg er Herren.

Matt 5,43-44 Dere har hørt det er sagt: `Du skal elske din neste og hate din fiende. `Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, * velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, + og be for dem som * mishandler dere og + forfølger dere.

[De eldste håndskriftene har en kortere variant: «Elsk deres fiender og be for dem som forfølger dere.» Jf. Luk 6, 27 f.]

Matt 22,36-40 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «`Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.`38 Dette er det største og første budet. 39 Men det andre er like stort: `Du skal elske din neste som deg selv. `40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.»

Rom 13,8 Ha ingen skyld til noen, annet enn det å elske hverandre! Den som elsker sin neste, har oppfylt loven.

1 Kor 13,4-5 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

Kol3,14 Og over alt dette: Kle dere i kjærlighet, som er båndet som binder sammen og gjør fullkommen.

Når jeg leser i Bibelen om Guds kjærlighet og kravene om å elske min neste som meg selv, må jeg innrømme at jeg ikke er i stand til det. Mitt liv er som tomme, sprukne kar som trenger å bli fylt av kjærlighet fra Gud stadig på nytt. Min mangel på kjærlighet blir til et behov om å tro at Gud har elsket verden så høyt at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Jeg tror det er klokt å lære dette verset utenat, Joh3,16. Når jeg leser om Guds kjærlighet, skjønner jeg at jeg trenger troen på Jesus, Guds Sønn. Kjærlighetens apostel Johannes har skrevet om dette.

1 Joh4,7 {Gud er kjærlighet}

 Mine kjære, la oss elske hverandre!

 For kjærligheten er fra Gud,

 og hver den som elsker, er født av Gud

 og kjenner Gud.

 

1 Joh4,10 Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud,

 men at han har elsket oss

 og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

 

Herre Jesus Kristus: Skap i meg Guds kjærlighet og fyll meg med Guds kjærlighet.

Den Hellige Ånd frukt er kjærlighet.

 

Lyngdal 12. August 2019

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg