Kom til den hvitmalte kirke

Guds fred
Vi gikk kveldstur på den smale veien langs elva Lygna til Å skolehuset, der jeg som barn lekte og lærte for livet.
I dag gikk tankene tilbake til oppveksten i Lyngdal kirke. Og tankene tok veien til en gammel sang: “Kom til den hvitmalte kirke.” Bildet av kirken og sangen bærer meg videre på troens små og store stier. Mitt favorittord i Bibelen er nå Fil 4,7. “Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.” I 2006 fikk hjerteinfarkt. To ganger var jeg på sykehuset i Arendal for å få satt inn stent. Jeg var da 62 år. Nå er jeg passert 77 år. Jeg har fått mange gode år, men også tider med uro i sinnet og tankene. Men Guds fred, freden fra Gud, er gyldig og god selv om jeg kan kjenne på angst og spenning i brystet iblant. Freden i Gud er et faktum selv om følelsene kan tyde på noe annet. Hjertet som sentrum i min person er et trygt, fast  forhold til Kristus Jesus vår frelser. Når vi setter vår lit til Han, vil han bevare oss, beskytte oss og berge oss i liv og død, i tid og evighet. Med hjerteinfarkt kan det følge tunge tanker og tanker som er mørke. Men i Messias, den salvede kongen, Jesus Kristus, vil Guds fredstanker bære oss gjennom alt. Vi skal vende oss til Gud og sette vår lit til Guds løfter.
Her er sangen:
Jeg minnes en kirke der hjemme,
så fredfullt I granenes ly
Fra tårnet lød klokkenes stemme,
og kalte på land og på by
Ref.:
O kom kom kom kom
Kom til den hvitmalte kirke
O kom til Guds fredlyste hus
Enn – lyder så titt I mitt øre
Klokkeklemtet og granenes sus
Den fredfulle hvitmalte kirke,
står klart I mitt sinn preget inn
Den høynede hverdagens virke,
den stemte til andakt mitt sinn
Den fredfulle hvitmalte kirke
Tar alle så trygt i sin favn.
Den leder all hverdag og virke
Den er los til en tryggere havn
Ved kirken der hjemme nu hviler,
så mange som var meg så kjær
Med tårevåt øye jeg smiler,
med tanken på dem som er der
Engang når mitt øye skal briste,
og hjerte opphører å slå
Jeg ønsker at også min kiste,
en plass der ved kirken skal få
Tekst og melodi: «The Church in the Wildwood» William S. Pitts (1830-1918)
Norsk tekst: ?
Lyngdal FB 19.06.2021. Blogg med tillegg til FB 02.07.2021
Trygve Omland
Kan være et bilde av tre, natur og gress
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg