Kommunikasjon i Gibraltar ved telefon og nattverd

Glimt fra gate i Gibraltar

Når vi er på tur, er det spennende å se etter noe som vitner om forandring, noe som er alminnelig nå og noe som er viktig og varig til alle tider. Her er to bilder fra Gibraltar 20.03.2019 som utfordrer oss til ettertanke.

Telefonkiosk i Gibraltar

2. Nattverdbilde i en kirke i Gibraltar

Bilde 1. En telefonkiosk i Gibraltar.

Hvordan opplevde du å ringe fra en rød telefonkiosk før i tiden? Hva er de største forandringene fra å bruke smarttelefon i dag til å ringe fra en telefonkiosk?

Ordet «kiosk» stammer fra et tyrkisk ord som betyr «lysthus» eller «paviljong».

Allerede i 1885 opprettet Christiania Telefonselskab såkalte talestasjoner for publikum. På den tiden kunne en ikke ringe direkte til den en skulle snakke med. Man løftet opp røret, sveivet på en sveiv for å opprette kontakt med telefonsentralen. Der satt det telefonistinner som koblet samtalen til den du ville snakke med.

Telefonkiosker ble vanlige i den industrialiserte del av verden på 1910-tallet. Behovet for telefonkiosker oppstod i en tid da det var dyrt og vanskelig å skaffe seg sin egen telefon og da det ikke fantes mobiltelefoner. Etter at private fasttelefoner ble stadig vanligere, og ikke minst etter at mobiltelefonien ble svært utbredt på 1990-tallet, ble imidlertid behovet for telefonkiosker mye mindre. Sitat fra Wikipedia.

 

Bilde 2. Et kunstverk i en kirke i Gibraltar som viser Jesus og hans disipler samlet til nattverd.

Når jeg er på reise, er det godt å sette seg ned i en kirke, kjenne på stillheten, be for de der hjemme og gå rundt i kirka for å reflektere over bilder, symboler og kunstverk.

Som bakgrunn for bildet av nattverden leser vi fra Luk 22,14 : Da tiden var inne, tok Jesus plass ved bordet sammen med apostlene. 15 Og han sa til dem: «Jeg har lengtet inderlig etter å spise dette påskemåltidet med dere før jeg skal lide. 16 For jeg sier dere: Aldri mer skal jeg spise påskemåltidet før det er blitt fullendt i Guds rike.» 17 Så tok han et beger, ba takkebønnen og sa: «Ta dette og del det mellom dere. 18 For jeg sier dere: Fra nå av skal jeg aldri mer drikke av vintreets frukt før Guds rike er kommet.» 19 Så tok han et brød, takket og brøt det, ga dem og sa: «Dette er min kropp, som gis for dere. Gjør dette til minne om meg.» 20 På samme måte tok han begeret etter måltidet og sa: «Dette begeret er den nye pakt i mitt blod, som blir utøst for dere.

Telefoni og nattverd er to ulike måter å kommunisere på. Gud som skaper og frelser står bak begge. Hvordan da?

Trygve Omland, Lyngdal 9. April 2019.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg