Lyngdal Husflidslag med høstmarked

Karakteren meget godt til Lyngdal Husflidslag. Her har jeg bare gitt et lite, lite glimt av alt som Husflidslaget driver på med i samarbeid med mange som selge av egne håndarbeid, brød, lefser og flatbrød. Misjonsmuseet besøkte jeg også. Der jeg praten livlig. I andre etasje var  utstilling fra misjonsarbeidet i flere land, f. eks Madagaskar.

Høstmarkedet i går 26. oktober 2019 vekket mange minner fra Å skole på 1950-tall.

Inngangen til Å skole har blitt annerledes enn for 70 år siden, naturlig nok. Den viser at aktørene i Husflidslaget er kreative mennesker.
Jeg takker dere alle for den fantastiske innsatsen dere gjør for å føre videre verdifulle tradisjoner.

 

De to første årene var William Kleivan min lærer i det rommet som nå brukes til å servere risgrøt og saft og mye mer. På veggen var det nå et teppe laget som et tre. For meg ble det et bilde på undervisning, der ny kunnskap vokser fram som greiner og blader på et tre.

De fire siste årene på folkeskolen var Thorvald Haugeland min lærer. Klassen var da i det rommet som nå brukes til å veve i. Å veve må være en god illustrasjon på å formidle ny kunnskap. Veving skal være en av de eldste former for kunst, og kan dateres tilbake tusenvis av år, har jeg lest. Klasserommet var nå fullt av utstyr til veving.

Jeg er svært takknemlig for alt det vi lærte på Å skole.

Lyngdal 30.10.2019
Trygve Omland.

Tillegg

I boka “Tid å hausta inn” skriver Bodil Cappelen om hvordan det gikk til at det ble de to, Bodil og Olav H. Hauge. Hun fikk dette diktet fra ham i posten, og det ble en merkedag.

Teppet

Vev meg eit teppe, Bodil,
vev det av syner og draumar,
vev det av vind ~
Slik at eg, som beduinen, kan
breida det ut når eg bed,
sveipa det um meg
når eg søv,
og kvar morgon ropa:
Bord duka er!
Vev det til
ei kappe
i kulden,
til eit segl
på min båt!
~ Ein dag skel eg setja meg på teppet
og sigla burt på det
til ei onnor verd.

Olav H Hauge, sitt dikt, presentert i artikkelen Lagnaden, skrive av Bodil Cappelen, i boka Tid å hausta inn (2008).

Kjelde: https://lyrikkglede.blogspot.com/20…/…/vev-meg-et-teppe.html

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg