Månelanding, kronprinsens geburtsdag og vårt bryllup

Månelanding, kronprinsens geburtsdag og vårt bryllup

Ikke alle dager er like. 20. juli skiller seg ut. For 50 år siden var kona og jeg barnevakt i Oslo den 20. Juli. Jeg ville sitte opp lenge den natta. Tre mennesker skulle lande på månen. Det hadde ikke skjedd før. Fire minutter før fire om natta for 50 år siden satte Neil Armstrong foten på månen som det første menneske. Det var et lite skritt for et menneske, men et gigantisk sprang for menneskeheten.

Det andre mennesket som steg inn på månen var Edwin Eugene Aldrin jr. med kallenavnet Buzz. Mor hans hette Marion Moon. Aldrin gikk ut på månen 19 minutter etter Neil. Spontant utbrøt han: Magnificent desolation. Storslått ensomhet.
Etter landingen på månen ville Aldrin gjennomføre nattverdfeiring. Han gir en universell beskjed: – ”Jeg vil gjerne invitere hver og en som hører på, uansett hvor og hvem du er, til å tilbringe et øyeblikk i ettertanke etter de siste timenes begivenhet, der du kan takke på din egen individuelle måte.”
Det blir stille på radioen. Aldrin tar ut brødet til nattverd fra en plastpakke. Vinen renner elegant ned i et lite et beger. Han leser Jesu ord fra evangeliet etter Johannes: ”Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingenting gjøre.” Neil Armstrong ser på uten å si noe.

Neil Armstrong var sjef på romfartøyet Apollo 11. I tillegg til Aldrin var Michael Collins med.

Jeg var 25 ½ år under månelandingen, et lite menneske i Guds store univers. Tankene i dag går til Salme 8,4-5i Bibelen:
”Når jeg ser din himmel, et verk av dine fingre,
månen og stjernene som du har satt der, hva er da et menneske – at du husker på det,
et menneskebarn – at du tar deg av det?”

Aldrin skreiv siden i en artikkel: ”Det er mange av oss i NASAs program som stoler på at det vi gjør er en del av Guds plan for mennesket.”

Bildet tok jeg på museum i Washington i 2015.
Kilde: Avisen Vårt Land for 20. juli 2019.

20. juli skiller seg ut på to måter til. Norges kronprins Haakon Magnus ble født 20. juli 1973 i Oslo, og jeg inngikk ekteskap med min kjære Ingebjørg 20. juli 1968 i Oddernes kirke. For meg personlig er ekteskapsinngåelsen det viktigste som skjedd 20. juli.

”Hver dag er en skinnende gave, en skinnende mulighet, Hver dag er på ny en nåde som stiger fra himmelen ned.”

Lyngdal 20. Juli 2019.
Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg