Meditasjon over Salme 37,5.

Meditasjon I HERRENS HÅND

Salme 37,5 har vært til oppmuntring og veiledning for meg mange ganger. Jeg vitnet ut fra dette ordet da jeg ble ordinert til prest i Lunde kirke den 21. Juni 1971.

Det kan være berikende å meditere og reflektere over et vers i forskjellige oversettelser på forskjellige språk til ulike tider. Her er et eksempel.

Bilde fra henie onstad kunstsenter ved Flyktningerådet 20.06-18.08.
refuge tilflukt.

Sal37,5 I DEN NORSKE BIBEL (DNB) 1930

Sett din vei i Herrens hånd og stol på ham! Han skal gjøre det;

Hva skal Herren gjøre? Jeg tror han skal gjøre det som er rett og godt etter Guds vilje. Han skal sørge for oss. Gud er vår tilflukt som beskytter oss. I Ordsp16,3 leser vi: Legg alt du gjør, i Herrens hånd, så skal dine planer lykkes.

Til fordypning: Salme 22, 9; 55, 23; 62, 9; Ordsp 16, 3; 1 Pet 5, 7

 

Sal37,5 i DNB 1978/1985

Legg din vei i Herrens hånd, stol på ham, så griper han inn.

Herren skal gripe inn på en eller annen måte, til et eller annet tidspunkt, uten at jeg vet hvordan og når. Ser du Herrens utrakte hånd som gir deg trygghet?

 

Sal37,5 i DNB 2011

Legg din vei i Herrens hånd!

Stol på ham, så griper han inn.

Ser ikke dette spennende ut? Følger vi nøye nok med på det Herren gjør i våre liv og i verden?

 

Sal 37,5 i Hverdagsbibelen pluss 2018.

Legg ditt liv i Herrens hender og stol på Ham. Da skal du se at Han er med deg

 

Sal37,5 i tysk Luther 1912

Befiehl dem Herrn deine Wege und hoffe auf ihn; er wird’s wohl machen

Befahlen: Overgi

Hoffen: håpe

Wohl machen: Gjøre vell

 

Sal37,5 King James version ”1611” (1769)

Commit thy way unto the LORD; trust also in him; and he shall bring [it] to pass.

Commit: Overlat veien til Herren.

To pass: Gud skal få det til å gå over, passere, forsvinne.

Fokus:

Legg din vei i Herrens hånd, legg din vandring, legg din framtid, overgi deg til.

Herren, Gud, Han som har herredømme, den største, sterkeste, seierherren.

Herrens hånd, holder meg på veien, holder meg opp, peker på Herrens vei, reiser meg opp, redder meg, frelser meg

Stol på Herren, sett din lit til Herren, håp på Herren.

Lyngdal 17.01.2019.

Trygve Omland

2 kommentarer
    1. Hvis man legger alt i Herrens hender, fraskriver man seg da ikke ansvaret for sitt eget liv Og konsekvensene av sine egne handlinger?
      Bare en filosofisk betraktning…

      1. Takk for respons. Viktig spørsmål.Når jeg legger alt i Herrens hender, gir det en trygghet, en visshet om at Gud Herren har omsorg for meg. Jeg har likevel selv ansvar for livet mitt og handlingene mine. Jeg er ansvarlig overfor Gud. Han krever meg til regnskap. Jeg innser at jeg gjør feil mot Gud og medmennesker. Jeg forsømmer ofte å gjøre Guds vilje.Derfor trenger jeg stadig Guds nåde og tilgivelse. Jesus har tatt på seg alle våre feiltrinn og forsømmelser. Gud har straffet Jesus i stedet for oss. I troen på Jesus er vi hele livet 100 % rettferdige og 100% syndere. I Jesus er vi rene og rettferdige for Gud. For av nåde er vi frelst ved tro, og det er ikke av oss selv. Ef 2,8. Vi er avhengig av at Den Hellige Ånd åpenbarer Guds sannheter. Mye mer kunne sies. Meg jeg håper at dette kan svare litt på ditt spørsmål. Jeg håper du har en god dag. Herren velsigne deg.
        Vennlig hilsen Trygve Omland.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg