Minnemarkering i Vardø kirke 1992 og frigjøring av Kirkenes 1944

I dag er det 75 år siden Kirkenes ble frigjort.

 

I dag møtes kong Harald, statsminister Erna Solberg, utenriksminister Ine EriksenSøreide og Russlands utenriksminister Sergei Lavrov i Kirkenes. De skal feire at det er 75 år siden militære avdelinger fra Sovjetunionen gikk inn i Øst-Finnmark og startet frigjøringen av Norge fra Tyskland. 25. Oktober 1944 ble Kirkenes frigjort. Jeg var da under ett år. Jeg har god grunn til å feire friheten i 75 år.

 

Vi må ikke glemme krigens grusomheter i Norge 1940-1945. Adolf Hitler beordret tvangsevakuering av Nord-Troms og Finnmark. Bygninger skulle brennes, infrastruktur raseres, buskap slaktes. 50 000 innbyggere ble evakuert med tvang. 25 000 motsatte seg ordren. Slik presenteres det i en bok fra 2016, skrevet av Asbjørn Jaklin med tittelen Brent jord 1944-1945. Heltene. Ofrene. De skyldig.

 

Jeg leste denne boka med ekstra stor interesse fordi jeg har fungert som prest en kort periode i Vardø i Finnmark vinteren 1992 og i Lyngen i Nord-Troms sommeren 1992.

Vi feiret i Vardø kirke at det var 50 år siden sykehuset i Vardø ble bombet. Natten til 1. mars 1942 ble katastrofal. Sykehuset brant ned, og 18 pasienter mistet livet. Mange strømmet til Vardø kirke for å minnes tragedien.

Trygve Omland ved alteret i Vardø kirke 1992. Den nye kirka kom på plass i 1958.

 

Fra venstre Trygve Omland og varaordfører i Vardø  som legger ned krans for Vardø sykehus og de 18 som omkom i 1992, da sykehuset brant.

 

 

Tyskerne brente halvpartene av kirkene, da de satte fyr på en hel landsdel. De la 27 kirker i aske, og sparte 27.

 

Jeg håper minnemarkeringene kan bidra til større og sterkere fredsarbeid i framtida. Nå er det forholdet mellom Russland og Norge som er i fokus. Må fred og forsoning finne fram og vinne..

 

Lyngdal 25. Oktober 2019.10.25

Trygve Omland.

2 kommentarer
    1. Så kjekt å lese dine skildringer fra Vardø, spesielt kjekt for meg som har bodd der. Min mann er født og oppvokst i Vardø, så dette var hyggelig for oss begge.

      1. Takk for hyggelig respons. Jeg har skrevet mer fra Vardø, bl a om soloppgang, lysfest i kirka og besøk av barn fra Russland mm. Jeg tror det står noe i kategori Minner fra Vardø.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg