Mitt lys og min frelse

Enten jeg er i Norge, Spania eller hvor som helst, er Herren Jesus mitt lys og  min frelse.

Dagens andakt eller ord for dagen i avisen Vårt Land er tatt fra Salme 27 i Bibelen. Da jeg så det, ble jeg minnet om et besøk på Drammen sykehus. Kona og jeg vare ute for en bilulykke før jul 1968. I stedet for å komme hjem til jul fra Oslo, endte vi på Drammen sykehus, og der ble vi til over nyttår. På sykehuset fikk vi besøk av mange, hele 31 medmennesker, og 10 av dem kjente vi ikke fra før.

En av dem som besøkte oss, leste Salme 27, 1 for oss. I dag vil jeg dele det første verset i salmen med dere. Det skjer i takknemlighet til alle som besøkte oss på sykehuset og i takk til Herren vår Gud som vernet oss. Slik lyder salmeverset som stråler lys og frelse fra Herren:
Herren er mitt lys og min frelse,
hvem skulle jeg være redd for?
Herren er mitt livs vern,
hvem skulle jeg frykte?
Herren er mitt lys.

Hele 106 vers i Bibelen inneholder ordet/ordene ”lys”. Bibelen begynner med å løfte fram lyset. Vi leser i 1 Mos1,3: Da sa Gud: “Det skal bli lys!” Og det ble lys. Hver morgen vinner lyset over mørket og natta, og en ny dag bryter fram. I tillit til Gud kan vi si: For hos deg er livets kilde, i ditt lys ser vi lys. Salme 36,10.

 

 

Gud talte gjennom apostelen Paulus til en av de første kristne menighetene: Gud sa: «Lys skal stråle fram fra mørket», han har også latt lyset skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet i Jesu Kristi ansikt skal lyse fram. 2 Kor 4,6.
Gud lar lyset skinne gjennom mennesker som deler Guds godhet med andre. Alle som besøkte oss på Drammen sykehus var stråler fra Gud som lyste opp i mørket, og ga oss varme, trøst, glede og håp.

Bibelen sier til slutt at Jesus, Guds Lam, er lyset i evigheten.
Natten skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Herren Gud skal lyse over dem. Og de skal herske som konger i all evighet. Åp22,5.

Herren er mitt lys. Hvem skal jeg være redd for?
Slipper jeg lyset fra Gud inn i mitt liv, så trenger jeg ikke være redd for noen eller noe. Selv om jeg likevel er redd, kan jeg være i Guds lys med min redsel og angst.

 

qrf

Igjen talte Jesus til folket og sa: «Jeg er verdens lys. Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.»
Joh 8,12

Bilde 1: Mer enn 4 år siden i Korshavn i Lyngdal.

Bilde 2: Mars 2019 i Syd Spania, Almnecar.

Lyngdal 19.19.2019.
Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg