Morsdagen minnes vi mange mødre i slekta.

Minne om ei mor i 1946
 
Jeg fant en sang fra 2-12.1946 til min oldemor, Gunhild Tomine Rom. Hun feiret da 90 årsdagen. Sangen passer til morsdagen. Tomine døde 93 år gammel i 1950. Hun fødte fem barn. Jeg velger her fire av sju vers fra sangen, fire vers som har med ordet mor i teksten. Jeg vet ikke hvem som har skrevet sangen. Under teksten står det bare barn og barnebarn. Melodien er Ja, vi elsker dette landet.
 
Sangen ble sunget rundt 20 måneder etter at krigen var slutt, og jeg var nesten tre år.
Min oldemor, Gunhild Tomine Rom, foran huset jeg vokste opp i fra jeg var rundt seks år.
 
Kjære, gamle mor Tomine
Fyller nitti år.
Nå i dag blant alle dine
Du som midtpunkt står,
Du har mange år på nakken,
Det vi alle vet.
Ta deg nå en pust i bakken!
Unn deg ro og fred.
Ta deg nå en pust i bakken.
Unn deg deilig ro og fred.
 
Mor Tomine hun har ruslet
Stille i sitt hjem.
Om de små hun titt har puslet,
For hun elsker dem.
Barnebarn besøker henne,
Bestemor er snill.
Hun kan glød i øyet tenne,
Hun kan gi sitt smil.
Hun kan glød i øyet tenne,
Gi de små sitt gode smil.
 
Vi i dag deg alle takker
Kjære, gamle mor!
Selv om det mot ”kvelden” lakker
Er din omhu stor
Takk for alt i svunne dager!
Takk for strev og slit!
Gud han alt så kjærlig lager
Her på livets sti.
Gud han alt så kjærlig lager
Her på livets trange sti.
 
Kjære mor, du aldri klynker.
Alt er godt og vel.
Og når solen en gang synker
I den siste kveld,
Da vil Jesus hånden rekke,
Føre deg vel fram.
Når han så vil oss oppvekke,
Skal vi skue ham.
Når han så vil oss oppvekke,
Skal vi evige skue ham.
 
Valg av tekst og bilde den 8. Februar 2019. Trygve Omland
 
Bildet av Gunhild Tomine Rom utenfor huset på Rom fra 1892. Hun ble enke i 1907. Når bildet ble tatt, vet jeg ikke.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg