Ord over grind i koronatida

Ytre avstand og indre nærhet
Husk meteren. Husk å holde avstand. Husk å hindre at noen blir smittet. Det er viktig at vi følger smittevernreglene. Men det er også viktig at vi ikke bare tenker på ytre avstand. Den indre nærhet og den ytre avstand kan gå hand i hand og utfylle hverandre
.
I diktet ”Ord over grind” i 1955 skildrer Halldis Moren Vesaas samspillet mellom det yre og det indre. Hun finner vare ord som vi trenger å lytte til i vår koronatid som fører til mye ensomhet.
”Ord over grind” hjelper oss til å lete etter vennskap, varsomhet, tillit, respekt, nestekjærlighet, lyttende ører og hjem å besøke via telefon og sosiale medier.
Du går fram til mi inste grind,
og eg går óg fram til di.
Innafor den er kvar av oss einsam
og det skal vi alltid bli.
Aldri trenge seg lenger fram,
var lova som galdt oss to.
Anten vi møttes tidt eller sjeldan
var møtet tillit og ro.
Står du der ikkje ein dag eg kjem
fell det meg lett å snu
når eg har stått litt og sett mot huset
og tenkt at der bur du.
Så lenge eg veit du vil koma iblant
som no over knatrande grus
og smile glad når du ser meg stå her,
skal eg ha ein heim i mitt hus.
Vi var på tur i Kvås der skogsveien inn til Morsfjellet begynner. Der fant vi ei grind i skogen som jeg koblet til diktet ”Ord over grind”. Stillheten i skogen og poesien i litteraturen kan hjelpe oss til å leve godt med ytre avstand og indre nærhet.
Lyngdal 22.10.2010.
Trygve Omland.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg