Pinse peker på Guds Ånd

Den hellige ånd kommer over oss.

Vi har nettopp hatt Kristi himmelfartsdag, og snart skal inn i pinsehøytida. Vi lever etter Kristi himmelfartsdag under Jesus Kristi velsignelse.

Mens Jesus velsignet disiplene, skiltes han fra dem og ble tatt opp til himmelen. Luk24,51. Jesus løftet hendene som prestene pleide å gjøre. I hendene hans var det merker etter at han ble spikret til et kors for å sone for våre synder. Fra Jesu munn og hender får vi nåde og fred fra Gud vår Far.

Vi leser i Bibelen om denne enestående hendelsen i pinsa, 50 dager etter påske:

”Men dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ende.” Da han hadde sagt dette, ble han løftet opp mens de så på, og en sky tok ham bort foran øynene deres. Apg 1,8-9.

Mens vi venter på at Jesus skal komme igjen synlig, lever vi som Jesu disipler og Guds barn under Herrens velsignelse. Jeg husker et møte her på Heimen fordi jeg glemte å si fram velsignelsen. En mann reiste seg da opp og sa: Vi har ikke fått velsignelsen. Så måtte jeg si:

Herren velsigne deg

 og bevare deg!

Herren la sitt ansikt lyse over deg

 og være deg nådig!

Herren løfte sitt ansikt mot deg

 og gi deg fred! 4 Mos 6,24-26.

 

Nåde og fred lyser ut fra Guds ansikt

Under Herrens velsignelse er vi på vei til pinse som minner oss om Den hellige ånds gave. Ånden kommer oss til hjelp i mange slags situasjoner. Jeg husker spesielt Åndens hjelp i en tung og vanskelig oppgave. Som prest måtte jeg dra til en ung kvinne som hadde to små barn og fortelle at hennes mann var død i en ulykke. Da jeg svingte ut fra prestegården med dødsbudskapet, kom Jesu løfte til meg: Men dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere. Jeg har siden tenkte på dette som et løfte om kraft til kvinnen, barna og meg. Alle skulle vi inn i en veldig vond framtid. Men vi var ikke alene i tragediene. Jesus var med oss, og han hadde gitt oss sin hellige Ånd med kraft til komme oss videre i livet.

Apostelen Paulus skriver til alle kristne menigheter:

Hos hver enkelt gir Ånden seg til kjenne slik at det tjener til det gode. 1 Kor12,7.

For med én Ånd ble vi alle døpt til å være én kropp, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og alle fikk vi én Ånd å drikke. 1 Kor12,13.

Be uavbrutt, skreiv Paulus.  På alle steder, i alle slags situasjoner og til alle tider kan vi be i Jesu navn. I Bibelen leser vi at Den hellige Ånd kommer oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk uten ord. Og han som gransker hjertene, vet hva Ånden vil; for Ånden ber for de hellige etter Guds vilje. Rom 8,25-27.

Når vi glemmer hva vi skal be om, hjelper Ånden oss til å be uten ord og uten hukommelse. Ånden som bor i deg, som er Guds barn, tar over ansvaret for dine bønner.  Når vi blir skrøpelige og mangler evnen til å finne ord som vi kan be med, så ber Ånden for oss, i vårt sted og på være vegne. En mann sa til kona: Han der oppe vet det. Gud som ser alt og alle, vet hva vi trenger å be om.

Gjennom hele min tid som prest og kristen i mange slags situasjoner har Salme 37,5 hjulpet meg.

Sett din vei i Herrens hånd og stol på ham! Han skal gjøre det. (Oversettelsen fra 1930).

Legg din vei i Herrens hånd!

Stol på ham, så griper han inn. (Oversettelsen fra 2011).

 

Du kan bare si: Herre Jesus Kristus, her er jeg, ta imot meg, la meg være i din hånd.

Så skal Gud gjøre det som er etter hans vilje. Han griper inn i vårt liv på en eller annen måte.

 

Dette er et utdrag fra manus for andakt på Lyngdal bo- og servicesenter (Heimen), 3. Juni 2019. Jeg var på møtet sammen med Rom musikkor som er nesten 60 år gammelt. Det er det eldste kristne koret i Lyngdal i dag, så langt jeg vet. Ansatte på Heimen fortjener stor takk for at det kom mange på møtet. De hjalp mange som trengte hjelp med rullestolen sin. Jeg tror vi var ca. 40 personer samlet.

 

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg