Strømmer av nåde

Min nåde er nok for deg

Hva har du og jeg behov for å høre fra bibelen, fra Guds ord i dag?

Gud ser hva vi trenger, selv om vi ikke alltid skjønner det selv. Gud har omsorg for oss, og han vil gi oss det vi har behov for å ta imot.

For noen få dager siden hadde jeg det vondt. Noe var vanskelig. Da dukket det opp en mann som var ca. 80 år. Han kjente meg ikke, men han visste hvem jeg var. Han så meg og sa: ”Jeg skal be for deg”. Noe senere ringte en kvinne på 88 år til meg. Hun spurte hvordan jeg hadde det. Hun hadde navnet mitt i sin bibel, og hun ba daglig for meg. Jeg takker Herren Jesus for disse to gamle menneskene som Gud brukte til å vise meg sin trofaste kjærlighet. Det var nåde over nåde.

I Det nye testamente i bibelen, som er på gresk, betyr nåde at Gud har behag i oss, han elsker oss og han griper inn i våre liv for å hjelpe oss. Han gir oss sine gaver gratis selv om vi ikke fortjener det.

I Det gamle testamente i bibelen, som er på hebraisk, betyr nåde at Gud er trofast mot sine løfter og den pakten han har bestemt for oss.

I den latinske bibelen brukes ordet gratia om nåde, altså er nåden gratis. Nåden er Guds gratis gave som vi ikke fortjener å få som belønning, men som Gud vil gi oss fordi han elsker oss med evig, trofast kjærlighet.

Apostelen Paulus skriver: ”For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.” Ef2,8.

Mannen som lovet å be for meg, sa en dag til meg: Jeg har fått et budskap fra Gud til deg. Ja vel, vi kom sammen kort tid etter for å be og høre hva Gud ville si til meg. Mannen hadde sett en foss full av nåde. Vannet som bilde på Guds nåde rant over meg. Slik forsto jeg synet.

Jeg kommer på sangen:

Det skal bli strømmer av nåde,
Dette er løftet fra Gud.

Jeg sto i fossen, i nådens foss, og ble renset, ja, vasket ren for synd, forsømmelser og feiltrinn i forhold til Guds vilje. Jeg må tenke på en sang jeg er spesielt glad i:

Ren og rettferdig,
himmelen verdig
er jeg i verdens Frelser alt nu.
Ordet forkynner
at mine synder
kommer han aldri mere i hu.

Herren kaller oss, deg og meg, til å vende om, til å gå inn i nådens foss og leve der, være der.  Stå ikke bare på siden av fossen og bli fascinert av det skummende, skinnende, hvite vannet i nådens foss. Du blir ikke renset og ren i Guds nåde ved bare å se på nådens foss. Du må gå inn i overfloden av vann og nåde. Bare stå i fossen, bare være i fossen. Bare la Guds nåde renne over deg.

Det fortelles om en beduin i ørkenen. Han kom til en vannkilde og så vannet renne. Han var tørst. Han drakk av vannet. Her vil jeg være så lenge det renner vann, sa han. Bekker og elver kan bli tørre. Men nådens vann tar aldri slutt. Jeg sier som beduinen: Her vil jeg være.

Mitt behov i dag og alle dager er å høre dette ordet fra Herren: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.» Derfor vil jeg helst være stolt av mine svakheter, for at Kristi kraft kan ta bolig i meg. 2 Kor12,9.

Jeg var på kirkegården på mandag for å sette ned blomster på tre graver. Jeg så meg litt rundt for å se på hva som sto skrevet på gravene.  Jeg fant fort tre graver der det ”Alt av nåde”.

 

 

Alt av nåde” er nok i liv og død, nok i dag og på dommens dag hos Gud.

 

La oss be:

Strømmer, strømmer av nåde,
Salighet glede og fred!
Vi ber deg om mere enn dråper.
Strømmer send over oss ned!

Lyngdal  10. April 2019

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg