Tips til tur i Lindesnes kommune

Naturen vekker nysgjerrigheten.

 

Lørdag mellom langfredag og 1. påskedag passer fint til å glede seg over Guds skaperverk i naturen. Gud har makt til å skape nye mennesker gjennom Jesu soning for våre synder og hans oppstandelse fra de døde. Guds makt møter vi både i naturen og i hans ord i Bibelen.

I naturen vekkes nysgjerrigheten. Jeg liker å fantasere og helst finne ut hva som er fakta. Derfor kommer jeg her med noen bilder og spørsmål. Kanskje noen vil hjelpe meg.

Det første bildet tok jeg av et tjern på Haugdal gårder i Lindesnes kommune, der Bjellandsveien ender. Jeg lurer på om dette tjernet ligger nær den nye firefeltsveien. Stemmer det?

Her er det vakker natur. Merkelig at vi ikke møtte et eneste menneske på veien fra Osestadbakken til Haugdal. (Nye Veier beskriver:Alternativ CD Sør går fra Stedjedalen til Herdal over det småkuperte terrenget frem til Haugdal.)

Det andre bildet viser to slette kjempesteiner som likesom henger fast i fjellet. Hva skal til for at disse tunge fjelldelene raser ned? Hva skjer da?

fznor

Det tredje bildet viser dyrehår spredt rundt et område på Haugdal gård. Hva er dette? Hår eller pels fra en elg eller…? Hvorfor ligger hårene samlet på ett sted?

qrf

Det fjerde bildet forbinder jeg med jakt. Jeg ser for meg at en jeger som står opp i tårnet og ser ut over det åpne landskapet klar til å felle elg eller andre dyr. Stemmer det?

 

rhdr

Det femte bildet viser at det har vært bever på besøk her. Jeg så ikke merker etter bever andre steder. Det må vel være ei beverhytte et eller annet sted i vannet langs Bjellandsveien. Finnes det mange bever i området?

rhdr

Vi så lite liv og røre, bare gul sommerfugl, ei padde og to (kanada?)gjess.

 

Bjellandsveien ved Osestadbakken har blitt et fint turområde for kona og jeg. Veien er god å gå på, vannet er vakkert og naturen vekker nysgjerrigheten.

 

Lyngdal 20. april 2019.

Trygve Omland

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg