Ungdomsbedrift ved KVS-Lyngdal om bienes rolle i økosystemet.

Ungdomsbedrift i Lyngdal vil ta vare på biene.

En ungdomsbedrift fra Lyngdal kan bli kåret til årets ungdomsbedrift i Norge.

Torrey Enoksen har skrevet om dette i Lister24 den 24. April 2019.

”Ta vare på biene

Ungdomsbedriften BeeSaved UB fra KVS Lyngdal er en av de tre bedriftene fra Lister som skal delta på Lillestrøm. Ettersom de BeeSaved får delta i den gjeveste konkurransen, får de også konkurrere om tittelen «Årets ungdomsbedrift i Norge 2019».

Vinneren av den konkurransen får delta i europamesterskapet for ungdomsbedrifter, som i sommer skal holdes i Frankrike.

Gjennom BeeSaved ønsker kvintetten å spre informasjon om bienes viktige rolle i økosystemet, og hva som skjer dersom biene forsvinner. I tillegg selger bedriften lokalt produsert honning, egenproduserte handlenett og biehus hvor biene får et bosted og bidrar til pollinering av blomster i hagene.” (Sitat fra Lister24).

Jeg gratulerer elevene i gruppen BeeSaved fra KVS med det gode resultatet så langt. Lykke til videre i NM-finalen.

Prest, prost og ekspert på bier, Paul Gerhardt Birkeland fra Kvås i Lyngdal (1918-2008), deltok i fjernsynets kunnskapskonkurranse “Kvitt eller dobbelt” i 1962. Han vant toppgevinsten på 10.000 kr i emnet “Bienes liv og natur”. Jeg håper BeeSaved-elevene fra KVS-Lyngdal vil score like høyt som prosten.

 

Det fortelles om en person som fikk et stikk i hodet av en bie. Var det en hovedsak eller en stikksak eller en bisak? Bier er en truet art. Så kampen for bienes framtid er en hovedsak.

Jeg skreiv på bloggen min 4. februar 2019: Næringslivet må inn i skolene. Da siterte jeg et dikt av Paal-Helge Haugen om bier og honning. Det handler om en sak som er så viktig at diktet må leses på nytt.

 

(Bier, honning)

Honning vandra: usynleg

ut frå blomens sentrum, gjennom

biekroppen, gulbrun

og farleg

 

dei bar det heim

fordi dei måtte

dregne av det gule

i sine sekskanta draumaer

 

vi fekk det

på brødskivene, flytande

smak av lyng og gamle

mosegrodde kirsebærtre

som blomstra

på trass

 

samanpressa, nesten gjennomsiktig glede

bygda destillert

ned i spannet vi henta

gyllent og fin fingrane

ikkje til å styre

 

rå gul

søt flaum

den skulle vare ein vinter

på trass

Kilde: Paal-Helge Haugen, Steingjerde, Det Norske Samlaget, 1979.

 

Fra bikube til brødskive

Da jeg leste om elevene ved KVS som ville kjempe for bienes framtid, kom det for meg en undervisningstime i norskfaget. Elevene skulle fremføre et dikt ute i naturen på et sted som passet til diktet. Ett av diktene handlet om bier og honning. Elevene fremførte diktet foran noen bikuber ved skolen, og jeg fikk ei brødskive med honning på. Fornøyd gikk jeg fra timen og spiste av bienes produkt. Nå må jeg ha honning til frokost for å komme godt i gang med en ny dag der biene ikke er en bisak. Bienes reise fra bikube til brødskive er ingen bisak.

 

Lyngdal 25.april 2019.

Trygve Omland.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg