Veps – fiende eller venn?

Veps i varierte roller

 

Er du venn med vepsen eller er vepsen en farlig fiende? Hvilke roller spiller i vepsen i ditt liv?

 

Jeg vil vise fram tre roller som vepsen har i dag i mitt liv.

 

  1. Veps som fiende.

Under taket på huset kom veps ut og inn gjennom en smal åpning. De kom inn i vaskerommet og andre rom i huset. Vepsen ble en plage. Vi var ikke villig til å risikere å bli stukket av veps. Derfor kjørte vi til Felleskjøpet for å skaffe gift som kunne ta livet av vepsene i vepsebolet.

I følge Wikipedia kan veps være brutale mot mindre dyr: ”Norsk veps er rovdyr og lever av andre mindre dyr, ofte larver til insekt som lever i vegetasjonen. Dersom byttet har bein eller vinger, fjernes disse med de kraftige kjevene. Larvene blir matet med en blanding av byttedyr, nektar og spytt.”

 

  1. Veps som venn.

Etter at vi hadde sprayet gift på veggene der vepsene vandret, spiste vi lunsj. Da fikk jeg besøk av en veps som jeg ble venn med. Han vrimlet rundt på tallerkenen og forsynte seg av smulene. Jeg satt ganske lenge å så på vepsen raske bevegelser. Vi var ikke redde hverandre. Det ble en koselig stund på verandaen.

”Hva er vitsen med veps? Veps kan også være nyttedyr. De oppsøker blomster for å få tak i nektar og har derved betydning for bestøvningen av visse planter. Vepsene fanger og spiser mange små insekter, særlig fluer og bladlus.” (Sitat fra https://www.nrk.no/kultur/hva-er-vitsen-med-veps_-1.843255).

 

qrf
  1. Veps som poesi.

Inger Hagerup har skrevet et dikt om vepsen.

 

Vepsen

 

I stripet badedrakt

 

og ør av dødsforakt

 

flyr den med hevet spyd

 

midt i sin egen lyd.

 

 

Et ondt og giftig stikk

 

det korte øyeblikk

 

av salig raseri.

 

Og så er alt forbi.

 

Det korte øyeblikket når vepsen stikker får dramatiske konsekvenser. Jeg opplever i diktet at vepsen er en fiende. Vepsen er ør av dødsforakt, har spyd klart til et ondt og giftig stikk som er styrt av lykkelig raseri.

 

Lyngdal 13. Juli 2019.

Trygve Omland

Vepsebol

 

Da vi var ferdig med å overvinne ett vepsebol inne i hus, så oppdaget vi et annet ute på huset. Hva bør vi gjøre?

6.august 2019

3 kommentarer
    1. Det sies at vepsen holder seg unna om man henger cdplater i hyssing over områder man vil ha vepsefri. Om det er den blanke flaten som skremmer , vet jeg ikke. Man slipper i det minste gift.
      Jeg dreper ikke insekter uten at jeg er nødt. Men vepsebol innendørs er litt ugreit. Er det på loftet, kan man fjerne bolet når høsten kommer og det er tomt. Veps, humler og bier som roter seg innomhus, prøver jeg fange når de surrer i vinduer. Et glass over, et ark som glasset lirkes oppå så man har lokk..og ut med krypet.
      De fleste skapninger har nok sin misjon på jorden. Jeg sliter bare med å finne nytten i flått..den finnes nok, men jeg ser den ikke. Verste krypet jeg vet om, faktisk. Lopper og lus er ikke så ille. Samtidig lurer jeg litt på nytteverdien av oss mennesker når jeg ser hvor ødelagt jorden er…. Brutalt å måtte innse at vi sannsynligvis er de eneste denne kloden klarer seg bedre uten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg