Setesdalen er i særklasse.

Jeg blir aldri lei av å reise i Setesdalen. Dalen er som et kjede med mange ulike krystaller. Selv om jeg har stoppet mange steder for å oppleve vakker natur og varig kultur, har jeg enda mye som trekker meg opp i dalen. Her vil jeg dele noen få bilder fra turen til Hovden 24.-26. juli 2017.

 

Dørene innvendig i ei hytte på Hovden fra 1972 som jeg besøkte, ser slik ut. Det er vel dette vi forbinder med Setesdalen. Eller…?

Dette er kommuneblomsten i Bykle. Navnet er  Søterot. Jeg fant den på Hovden. 

 

Jeg vet ikke hva denne planten heter. Men den fortjener å bli løftet fram og sett. Planten levde sitt bortgjemte liv ved en sti og ei elv i det bølgete landskapet på Hovden.

Det firkantede jordet midt på bildet er et godt eksempel landbruksdrift i hytte- og turistområder på Hovden i Setesdalen. En hytteeier fortalte at det grønne jordet ble gravis større ved nydyrking.

Vi er på SYSTOG DALE, Dalevegen 74 i Valle i Setesdalen. Huset er fra 1600-tallet og er fredet. Jeg snakket med en kvinne som bor i dette huset, der hun har sine røtter. Hun serverte nydelige lapper i et nyoppusset bygg som hadde vært løe, tror jeg. Nå var der kunstutstilling med bilder laget av Frank Brunner – maleri og grafikk, Per Fronth – maleri og fotografikk, og Bjarne Melgaard grafikk. Utstillingsrommene kunne også brukes til selskaper og for turister og andre gjester. Flateland camping lå like ved med plass til 18 cabins og 100 campingplasser. Kvinnen fortalte at de hadde sauer som gikk på beite i heier et stykke unna. Jeg synes dette er et eksempel på at kreative mennesker kan skape arbeidsplasser på en gammel gård  i en ny tid. Lykke til, og lenge leve viljen til å ta vare på kunsten og kulturlandskapet på bygdene i Norge. En god valgkamp er preget av den kristne forvaltertanken. Godt valg.

Trygve Omland

Lyngdal 27. juli 2017.

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg