Gravstøtter som kilde for slekt og skole.

Gravsteiner er viktige kilder i slektsforskning og undervisning.

En reportasje om slektsforskning i Lister24 den 3. august 2017 slipper ikke tak i meg. Knyttet til slektsforskergruppa i UL Lyngdølen jobber Harald Søren Storaker og Bjørn Bækkelund med et prosjekt om Lyngdal kirkegård. De skal fotografere rundt 2000 gravsteiner på kirkegården, og så skal de overlevere fotosamlingen til Norske Gravminner og til Lyngdal kirkekontor. Dette synes jeg er et verdifullt arbeid til hjelp for slektsforskere i Norge og hele verden. Norske Gravminner gjør alle gravsteiner i Norge søkbare på internett sammen med bilde, hvis det finnes.

 

Fotoet er fotografert av fra forsiden i jubileumsboka for Lyngdal kirke i 1998.

 

Reportasjen om gravsteiner som kilde i slektsforskning minnet meg om ekskursjoner jeg hadde med elever fra Kristen videregående skole. Vi kjørte opp til Lyngdal kirke for å bli mer kjent med statuen til Olav den hellige, bautaen til Gustava og Gabriel Kielland og Lyngdal kirkegård. Elevene fikk da mulighet til å vandre rundt på kirkegården på en verdig og respektfull måte, mens de søkte å løse følgende tre oppgaver:

1.   Finn tre eksempler på ord om håp på kirkegården.

2.   Hvem er yngst og hvem er eldst av de som er begravd på kirkegården.

3.   Hvilke symboler er brukt på gravstøttene.

På mange gravsteiner står det noen få ord. For eksempel står det på gravsteinen til mamma og pappa: Min hjelp kommer fra Herren. Det gir håp.

Ved å lete etter gravstein for den yngste og den eldste som er gravlagt på Lyngdal kirkegård, kan vi bli mer bevisst at selve livet og lengden på livet er veldig forskjellig.

Nesten alle gravsteiner har ett eller flere symboler som kors, anker, krans, hjerte, due osv.. Korset er vel det mest brukte symbolet i Norge. Men nye symboler kommer på gravsteiner fordi flere religioner og livssyn preger Norge i dag. Valg av symbol er et viktig budskap til slekt og venner.

I dag var jeg på Lyngdal kirkegård sammen med barnebarn for å se om blomstene på gravene hadde tålt alt regnet. Det ble da naturlig å snakke om oldeforeldre og tippoldeforeldre osv.. Barnebarna satte tydelig pris på dette.

Jeg har mange ganger i gravferd gjengitt Jesu ord om håp:

Jesus sier: Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?  Joh. 11,25-26.

Kirkegården er en kilde til håp, til skoleundervisning og slektsforskning.

Trygve Omland

Lyngdal 14. august 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg