Bibelhelg i Lyngdal bedehus om å være fri.

Kjennskapen til evangelisk- luthersk tro kan styrkes i helgen 10.-12. november 2017.  Lyngdal bedehus får da besøk av Egil Sjaastad fra Fjellhaug Internasjonale Høgskole. Jeg ser på dette som et kort bibelskolekurs og som feiring av 500 års jubileet for Martin Luther. Sjaastad vil undervise om Fri fra loven, Fri fra menneskefrykten og Fri til å tjene.

 

Bildet av Egil Sjaastad er tatt fra Fjellhaug.no.  Fjellhaug Internasjonale Høgskole.

 

Sjaastad er en av dem som har satt seg mest grundig inn i  Carl Fr. Wisløffs liv som prest og misjonsfolkets professor. Jeg vil sterkt anbefale denne boka. Jeg vil også slå et slag for Wisløffs bok om Martin Luthers teologi i jubileumsåret. 

CARL FR. WISLØFF levde fra 1908 til 2004. Egil Sjaastad har skrevet en grundig og lettlest biografi om en av de mest markante ledere i Norge innen teologi, kirke og misjon på 1900-tallet. Han var en glitrende god foreleser på Menighetsfakultet, der jeg var student fra 1965 til 1971.

Wisløff har skrevet en rekke bøker. Sjåstad forteller om en av bøkene som har fått en eventyrlig utbredelse. I et fagpanel blant Dagbladets litteraturkjennere ble denne boka – Jeg vet på hvem jeg tror ? rangert i 2008 som en av de 25 viktigste sakprosabøker i Norge etter 2. verdenskrig. Boka hadde i 2005 et opplag på 21. Totalt er den solgt i over 73 000 eksemplarer bare i Norge. I tillegg er den blitt oversatt til 16 språk. Min utgave fra 1965 har studieplan. Boka er mye brukt i bibelgrupper. Boka sikter på å gi en kortfattet, populær troslære.  

Mange vil nok finne boka i bokhylla eller lagt bort på loftet. Finner du den ikke, kan du spør på gjenbruksbutikker.

Takk til Egil Sjåstad for biografien om Wisløff som skaper lyst til å lese mer om og av misjonsprofessoren. Boka fører oss inn i viktige temaer og tendenser innen kirkeliv, bedehusliv , misjonsliv og samfunnsliv på 1900-tallet. Kjøp og les.

Jeg gleder meg til å møte Egil  Sjaastad igjen. Jeg husker han som kollega i Laget (Norges kristelige- Student- og Skoleungdomslag) en periode i 1970-årene.

Trygve Omland 

Lyngdal 9. november 2017.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg