Julebord i skogen på Høyland i Lyngdal.

 Gode tradisjoner må vi ta godt vare på. I dag var vi fire mannfolk på før-julsgrilling på Høylandsredet. Nysnø stoppet oss, så vi ikke kunne  kjøre inn til Birkestøl i Lyngdal. Guttegjengen Glad var Bjarne Kringlemoen, Helge Rom, Reidar Rom og jeg. Vi slo oss ned i skogen mellom tykke, høye grantrær. Jordgulvet var dekorert med frisk, fin mose. Lett snø drysset over oss som en vennlig hilsen fra oven.

 

Bilde1.  Reidar Rom tilbyr kaffe kokt i det fri av ypperste kvalitet i en gammel, hel-svart kjele.

 

Reidar hadde med seg tørr, selvhogd, kortreist ved som raskt ble til et lite bål, og vi kunne grille koteletter, pølser og Lisbeths eventyrlige potetkaker. I den trollske eventyrskogen steig latteren ofte mot store høyder. En kullsvart kaffekjele skaffet fort varme i kroppen. Bjarne hadde tatt med seg sunne grønnsaker, noe som gledet meg vilt. Jeg forsøkte å følge opp den grønne, sunne linjen fra Bjarne med å tilby tomater, gulerøtter og agurk, men med nedslående resultat. Derimot var interessen betydelig større for å spise søte småkaker. Jeg må innrømme at jeg drakk klassisk Coca cola som den eneste. Helge serverte eksklusiv moltekrem med topp kvalitet, alt forsvant.

 

Bilde 2. Jeg ser fornøyd på kjelen fra Birkestøl. Hvilke spisested kan tilby bedre mat og drikke enn dette?

 

Innenfor en tidsramme på to timer rakk vi over mange sentrale emner å mimre over som f. eks. at det ble født ti barn i det første huset på Nenningsland på slutten av 1800-tallet, og seks av dem reiste til Amerika, at  Nenningsland kvinneforening fra 1926 kunne ha opp til 15 kvinner i arbeid for å støtte misjonen i Finnmark og blant samer, at det  var innbrudd og hærverk i hytta på Birkestøl i 1983 da jeg var i Libanon for fredens sak, at det var militærøvelse opp til Birkestøl som førte til fornyelse av veien.

 

Bilde 3. Julebord i skogen overgår alle dyre restauranter når det gjelder natur og utsikt.

Lyngdal 15. desember 2017.

Trygve Omland.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg